و زمینه ساز مناسبی برای تحقیقات وسیعتر و برنامه ریزیهای مناسب و اساسی جهت پیشرفت این افراد را فراهم سازد .
بیان مسأله
با توجه به این که تفاوتهای شخصیتی همچنین از طریق کارکردهایی که برای روی کردن به دنیای عینی خارجی و دنیای ذهنی درونی به کار میبندیم جلوهگر میشوند . این کارکردها شامل تفکر ، احساس درونی ، احساس بیرونی و شهود است . تفکر یک فرایند مفهومی است که معنا و شناخت را فراهم می کند ؛ احساس درونی یک فرایند ذهنی وزن دادن و ارزشگذاری است . احساس بیرونی ادراک هشیارانه اشیاء مادی است و
شهود شامل ادراک به شیوه ناهشیارانه است .
از دیدگاه یونگ هیچکس به طور کامل درونگرا و برونگرا نیست . در هر لحظه معین نگرش غالب می تواند تحت نفوذ موقعیت قرارگیرد. به عنوان مثال ، شخصی که طبیعتا” درونگرا است ممکن است در موقعیتی که اساسا” مورد علاقه اوست مردمآمیز و اجتماعی شود.
عملکرد انسان ، دستخوش عواملی است که روند زندگی فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ، و گوناگونی شغلها ، سلامت روانی افراد را تحت تأثیر قرار داده است .در سالهای اخیر توجه به سلامت روانی کارکنان و تأثیر سلامت روانی و جسمی در عملکرد کارکنان مورد توجه سازمانها قرار گرفته به نحوی که بسیاری از سازمانها تدریس می کنند تا از طریق پژوهشهای علمی سعی در شناخت منابع ، ایجاد فشار و تنش در محیط کارکنان نمود ، تا بتواند از طریق راهکارهای مناسب محیطهای شغل مطلوب را برای کارکنان فراهم آورند و در نتیجه رضایت و عملکرد شغلی کارکنان را افزایش دهند (موسوی ،1378).
افراد با هر جنبه از شخصیت به شیوه هایی رفتار می کنند و دارای انتظارات خاصی هستند توانایی و مهارت رفتاری منحصر به فرد و نیز نیازهای متفاوتی دارند و براساس الگوی شخصیتی خود دارای نیازها ، انتظارات ، انگیزهها ، توقعات و اهداف خاصی میباشند .از طرفی سازمانها و نیز برحسب اهداف ، وظایف و فعالیتهای خود نیازها ، انتظارات و توقعات خاصی را ارضاء می کنند ، بنابراین برای هر یک از انواع شخصیتهای متفاوت شغلهای متفاوتی مناسب است ( نریمان و همکاران ، 1386) .
بنابراین با توجه به ویژگی افراد برونگرا (اجتماعی ، هدفمند ، با اراده و مصمم ، دقیق و خوش قول و فعال) و وجدانی بودن (سخت کوش ، دارای انگیزشی مؤفقیت ، مسئولیتپذیر ، دنبال کردن هدفمندانه اهداف کلی ، متعادل) و درونگرایی که رابطه منفی و معناداری با سلامت روان داشته و افراد نمرات پایینی در این بعد گرفتهاند (افسردگی ، نداشتن اضطراب ، نگرانی و غمگینی) می توان گفت که بهترین پیشبین برای سلامت روان هستند ومیتوان در جهت افزایش عملکرد شغلی و بهرهبری سازمان برتوانمندسازی افراد بر ابعاد فوق پافشاری کرد .
با توجه به این نتایج میتوان گفت افرادی که از نظر جسمانی ( عملکردن کامل بدن که سلامتی زیست شناختی را در نظر میآورد ) و کارکرد اجتماعی ( طرز فکر در ارتباط با کارکرد اجتماعیاش در اجتماع و ارتباط با افراد دیگر ) در وضعیت متناسبی قرار دارند . میتوانند عملکرد مناسبی در رابطه با شغل خود داشته باشد .
از این رو ، پژوهشهای متفاوتی در این حوزه می تواند نواقص و کاستیهای موجود را مشخص و راه را برای برطرف کردن آنها هموار سازد . احتمالا یکی از عواملی که می تواند روی عملکرد معلمان اثرگذار باشد ویژگیهای شخصیتی آنان است گرچه اطلاع از درون انسانها و شخصیت آنان کار بس مشکلی است اما شناخت شخصیت یک روزنه بسیار گویا دارد و آن رفتارهای بارز افراد است . همچنین پژوهش در باب عملکرد شغلی و رفع مشکلاتی که منجر به افزایش سلامت روان میگردد در صنعت و سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است .
پژوهشگر به دنبال یافتن جوابی برای این سؤال است که رابطه بین ویژگیهای شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی ) و بهزیستی روانشناختی با سلامت روان در معلمان دوره ابتدایی چگونه است ؟
اهمیت و ضرورت
برحسب آمارهایی که کشورهای مختلف ارائه می دهند ، تعداد افراد مبتلا به مشکلات روانی به طور مداوم روبه ازدیاد است . بهعنوان مثال براساس پژوهشهایی که در آمریکا انجام شده پیش بینی می شود که از هر 20 نفر انسان یک نفر به بیمارستان روانی خواهد رفت و یک نفر دیگر بطور موقت خارج از بیمارستان دچار اختلال روانی خواهد شد ( شاملو ، 1381) . بعضی پژوهشهای اولیه در ایران نیز رشد روزافزون مشکلات روانی را تأیید می کند . بهعنوان مثال ، شیوع اختلالهای روانی از 7/11% در مطالعه باش ( صاحبالزمانی ، 1342 ) تا 2/43% در بررسی داویدیان ، ایزدی ، نهاپتیان و معتبر (1353) رسیده است . دیگر مطالعات انجام شده در این زمینه نیز ارقام مشابهی را گزارش می کنند . بنابر ازدیاد روزافزون مشکلات روانی که بخشی از اعتبارات دولت را به خود اختصاص میدهد و اثرات اجتماعی ناگواری درپی دارد ، توجه مسئولین و متخصصین به این مشکلات ودر نتیجه به بهداشت روانی را میطلبد . ارتباط تنگاتنگ بیماریهای جسمی با مشکلات روانی ضرورت توجه به بهداشت روانی را دوچندان می کند . ازآنجائیکه به لحاظ تئوریک هدف آموزش و پرورش و بهداشت روانی یکی است . به این معنی که مقصود هر دو ساختن انسانهایی سالم ، مفید و خوشبخت است ، ضرورت چنین بررسیهایی در آموزش و پرورش مشخص می شود .
اگر وضعیت سلامت روانی معلمان شناسایی شود و در جهت بهبود سلامت روانی این قشر از اجتماع برنامه ریزی شود و آنگاه اینکار باعث بهتر شدن عملکرد تحصیلی دانش آموزان خواهد شد و این امر باعث کاهش نرخ افت تحصیلی می شود که این امر کمک شایانی را به اقتصاد آموزش و پرورش خواهد کرد .
از طرف دیگر تماس نزدیک معلم با دانش آموزان و نفوذی که وی برآنها دارد نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می کند ، این تأثیر و نفوذ رفتار معلم در دانش آموزان ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صورت پذیرد و بهصورتهای گوناگون بروز کند ، لذا مطالعه سلامت روانی آنان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است . زیرا معلمان بهصورت مستقیم و غیرمستقیم درآینده کشور نقش تعیینکننده دارند .
همچنین یافته های این پژوهش می تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد :
– انتخاب معلمان با بصیرت بیشتر .
– ارتقاء سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق ارتقاء سطح سلامتی معلمان .
– برآورد میزان آسیبپذیری درجهت تدوین برنامه های پیشگیری از فرسودگی شغلی و ازکارآفتادگی معلمان .
– شناخت افراد یا گروههای درمعرض خطر یا دارای ریسک بالا و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و یا درمانی .
– شناخت متغیرهایی که بیشترین همبستگی را با اختلالات روانی دارند و برنامه ریزی درجهت تعدیل و یا کنترل آنها .
– تهیه مواد آموزشی مناسب برای آموزش بهداشت روانی برای معلمان در بدو استخدام .
اهداف پژوهش
اهداف اصلی پژوهش
1-بررسی رابطه بین سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی معلمان با وبژگیهای شخصیتی در معلمان دوره ابتدایی
2-بررسی ابعاد ویژگیهای شخصیتی با سلامت روانی و بهزیستی روانشناسی در معلمان دوره ابتدایی
3-ارائه رهنمودها و پیشنهادات به دست اندرکاران مربوطه.
اهداف فرعی پژوهش
– بررسی تفاوت بین سلامت روانی با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین سلامتروانی با ویژگی های شخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین بهزیستی روانشناختی با ویژگیهای شخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین بهزیستی روانشناختی با ویژگیهایشخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین مولفههای سلامتروانی با ویژگیهایشخصیتی باثبات و بیثبات در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین مولفههای سلامت روانی با ویژگیهایشخصیتی درونگرا و برونگرا در معلمان دوره ابتدایی
– بررسی تفاوت بین ویژگی بیثباتی شخصیت(بیثبات/ باثبات) با سلامت روانی در معلمان دوره ابتدایی
– بررسی تفاوت بین ویژگی بیثباتی شخصیت(بیثبات/ باثبات) با بهزیستی روانشناختی در معلمان دوره ابتدایی
-بررسی تفاوت بین ویژگی برونگرایی شخصیت (برونگرا/درونگرا)و سلامت روانی در معلمان دوره ابتدایی
– بررسی تفاوت بین ویژگی برونگرایی شخصیت (برونگرا/ درونگرا) و بهزیستی روانشناختی در معلمان دوره ابتدایی
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فرم در حال بارگذاری ...