پایان نامه به بدین قرار است که، در دوره های پیشین، نحوه گذران اوقات فراغت، میان جوامع به عنون یک مسئله اجتماعی مطرح نبوده و از دلایل مهم آن، می توان به سنتی بودن جوامع و پایین بودن رشد تکنولوژی و به دنبال آن، ایجاد روابط عمیق عاطفی میان افراد و نیز حضور آنها در خانواده های گسترده اشاره کرد. امروزه رشد روزافزون صنعت و دست یابی به امکانات رسانهای و دگرگونیهای فرهنگی ناشی از آن، تغییرات عمیقی را در بافت و ساخت خانواده ها ایجاد کرد و سبب تحول در شکل خانواده، از گسترده به هسته ای شده است. اوقات فراغت فرصت طلایی است كه می توان زمینه مناسبی برای رشد و بالندگی افراد را فراهم آورد. كارشناسان، افرادی كه اوقات فراغت مفید و مطلوبی دارند، هم از لحاظ اقتصادی بازده بهتری دارند و هم عمر بیشتری می كنند . بدیهی است همان گونه كه استفاده صحیح از اوقات فراغت هم بر زندگی فرد و هم بر جامعه تاثیر مثبت خواهد داشت استفاده نادرست از آن نیز در هر دو سطح یاد شده می تواند باعث بروز مشكلات و خسارات جبران ناپذیری شود . با توجه به جوان بودن جامعه ما، در مورد قشر جوان، جنبهه ای آسیبشناختی فراغت اهمیت زیادی دارد. در جامعه ما مساله عمدهای که درخصوص رفتارهای فراغتی نوجوان و جوانان وجود دارد کمبود فضاها و تسهیلات فراغتی مناسب از یک سو و ورود ارزشها و نگرشهای مدرن غربی از سوی دیگر است. این نگرش ها اگرچه با نگرش های جنسیتی سنتی مغایرت دارد اما غالبا متاثر از مادی نگری، فردگرایی و لذت جویی است که تضاد عمیقی با فرهنگ دینی وملی ما دارد و عمدتا از طریق رسانه های گروهی رواج می یابد.
- غلامرضا فرزام فر در سال 1388 در مقاله خود با عنوان آسیب شناسی اوقات فراغت دانش آموزان استان قم و ارائه الگوی کارآمد که در مجله پژوهش نامه قم به چاپ رسید، بیان کرد که، اوقات فراغت اطفال و نوجوانان، اعتبار خاصی یافته است و امید است فضای برنامهریزی شده اوقات فراغت، بتواند تمامی خلاءها و نیازهای واقعی و فطری جوان و نوجوانان را پوشش دهد. نحوهء گذران اوقات فراغت حساس شده است و خانواده و مدرسه هر کدام به نوبهی خود دغدغه اوقات فراغت جوان و نوجوان را دارند. زیرا معتقدند که وی دورهای از عمر خود را سپری میکند که پایه زندگی وی بنا میشود. جوان و نوجوانی که با آن همه امیال و نیازها به میدان زندگی وارد میشود، به تازگی استقلال طلب شده و مایل است انتخاب کند. استعدادهای او به تدریج جوانه زده و اگر زمینه رشد مناسبی بیابد او به کمال خود نایل
- میگردد. او به دنبال کسب هویت است و افق فکری وی به سرعت گسترش یافته، فردی شدن رفتار درونی بروز میکند و در عین آنکه احساس قدرت میکند، اما سخت«آسیب پذیر» میشود و اگر فضای ساخته شدن و کمال برای او مهیا نشود، با همان سرعت «رشد کمی»به سوی«بزه»و تجربه رفتارهای مسالهدار حرکت میکند. رها کردن جوان و نوجوان در محیط،جز سرگردانی و…چیزی در بر نخواهد داشت.باید فضای موجود آمادهء پذیرش تحولات جسمی و روانی وی شود،باید بستر رشد فراهم گردد،باید همه چیز مهیای کمک به وی برای شناسایی استعدادهای خدادای و پرورش آن باشد.فضای اوقات فراغت برای وی فرصت و همدیگری برای تفریح، کی برای دیدار و…مسافرت میکنند.
1-4-سوالات
سوالات این پژوهش را می توان در دو دسته اصلی و فرعی مورد بررسی قرار داد:
1-4-1-سوال اصلی
- چه رابطه ای بین اوقات فراغت و پیشگیری بزهکاری اطفال و نوجوانان وجود دارد؟
1-4-2-سوالات فرعی
- نقش خانواده در برنامه ریزی اوقات فراغت چیست؟
- آیا مدرسه در تنظیم و برنامه ریزی اوقات فراغت می تواند نقشی داشته باشد؟
- نقش رسانه ملی در اوقات فراغت و پیشگیری از بزهکاری چیست؟
1-5-فرضیات تحقیق
با توجه به سوالات مطرح شده، می توان فرضیات را بدین گونه مطرح نمود:
1-5-1-فرضیه اصلی
- با تدوین برنامههای آموزشی و توجیهی در حسن بهرهوری از فرصت های آزاد، به ویژه تعطیلات تابستانی می توان از انحرافات و بزهکاری اطفال و نوجوانان پیشگیری نمود.
1-5-2-فرضیات فرعی
- خانوادهها با توجه به توان مالی خود و با در نظر گرفتن علائق فرزندانشان اوقات فراغت میتوانند نقش مفیدی را برای آنها فراهم کنند.
- با تدوین برنامههای اموزشی و تشکیل کلاسهای علمی پژوهشی و ورزشی میتواند نقش به سزایی داشته باشد.
- با پخش مسابقات و برنامههای آموزشی مفید و آگاه ساختن این قشر از بزهکاری رسانهها میتواند در پیشگیری مفید باشد.
1-6-اهداف پژوهش
اهداف این پژوهش عبارت است از:
- بررسی تاثیر عوامل محیطی در اوقات فراغت
- بررسی رابطه بین اوقات فراغت و بزهکاری اطفال و نوجوانان
- بررسی مقایسه استانداردهای جهانی در زمینه اوقات فراغت با کشور ایران
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فرم در حال بارگذاری ...