مهمترین اهداف فعالیتهای اقتصادی دولتها را می توان مواردی از قبیل تخصیص بهینه منابع، توزیع عادلانه درآمد، تسریع در رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، ثبات اقتصادی، حفظ سطح عمومی قیمت ها و بهبود تجارت بین المللی برشمرد. برای رسیدن به این اهداف دولتها مجبور به تحمل هزینه های بسیار سنگینی هستند که این هزینهها را از محل درآمدهای مالیاتی و درآمدهای غیرمالیاتی پرداخت می نمایند. موضوع تأمین مالی هزینه های دولت از طریق درآمدهای مالیاتی یکی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران مورد تأکید قرار گرفته است. بر همین اساس نیز تحقیقات و مطالعاتی در زمینه بررسی عملکرد نظام مالیاتی و اصلاح پایه های مالیاتی صورت گرفته است.
مالیاتها عمدتاً به دو گروه مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم تقسیم بندی میشوند. مالیاتهای مستقیم بصورت مستقیم از درآمد افراد دریافت می شود و درآمد حقیقی پرداخت کننده را کاهش می دهند، در مقابل مالیاتهای غیر مستقیم مالیاتهایی هستند که بر کالاها و خدمات وضع می شوند و تحقق آنها بستگی به انجام برخی فعالیتهای اقتصادی دارد و معمولاً بر مصرف کنندگان کالاها و خدمات تعلق می گیرد.
از انواع مالیاتهای غیرمستقیم می توان به مالیات بر ارزش افزوده[1] اشاره کرد که جایگاه خاصی در یک نظام مالیاتی دارد چون از آنجا که پایه مالیات، ارزش افزوده ایجاد شده از هر فعالیت اقتصادی است، یک پایه گسترده و فراگیر را تعریف می کند. این مالیات می تواند در یک حلقه زنجیره از تولید تا مصرف کننده نهایی برقرار شود. مطالعات و تجارب کشورهای مختلف و از همه مهمتر ماهیت مالیاتهای مستقیم نشان می دهد، حرکت به سمت مالیاتهای غیرمستقیم به دلایل مختلف آثار مثبتی روی تمکین و کارایی سیستم مالیاتی دارد و هزینه های
وصول و تمکین مالیاتی را کاهش می دهد. از طرفی سه پایه عمده مالیاتی شامل درآمد، ثروت و مصرف هرکدام مجموعه ای از مسائل و مشکلات خاص اندازه گیری و محاسبه خود را دارند و هرکدام معیار متفاوتی از “توانایی پرداخت” را نشان می دهند و از بین آنها پایه درآمد با فرض ثابت بودن سایر ویژگیهای سیستم مالیاتی از پیچیده ترین پایه های مالیاتی محسوب می شود.
از جمله تغییرات در پایه های مالیاتی در جهت اصلاح نظام مالیاتی که برای اولین بار در سال 1370 در دستور کار وزارت امور اقتصادی قرار گرفت، اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده بود که با یک وقفه 17 ساله، پس از تصویب نهایی از پاییز 1387 توسط سازمان امور مالیاتی کشور به مرحله اجرا در آمد. این مالیات از جمله مالیاتهای غیر مستقیم است که بر مصرف بسته می شود. بررسی و مقایسه عملکرد و کارایی این نظام مالیاتی نوپا با سایر مالیاتهای مستقیم از جمله مالیات بر درآمد[2] جهت رفع نواقص مالیاتستانی دولت و دستیابی به یک نظام اصلاح شده که اهداف دولت را به بهترین نحو پشتیبانی نماید امری ضروری به نظر می رسد.
1-2- بیان مسأله اساسی تحقیق
مالیاتستانی از مهمترین منابع درآمدی دولت در همه کشورها محسوب می گردد و قسمت عظیمی از درآمدهای دولت از این طریق تأمین می گردد. یکی از شاخص های ارزیابی نظام مالی دولت سهم درآمدهای مالیاتی در تأمین مالی مخارج دولت است.(سید نورانی، توتونچی، 1389). مالیاتها بصورت مستقیم و غیر مستقیم از مؤدیان اخذ میگردد. مالیات بر درآمد از مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده از جمله مالیاتهای غیرمستقیم(مالیات بر مصرف) میباشد که از سال 1387 در ایران اجرایی گردیده است. هر کدام از این مالیاتها هزینهها و درآمدهایی را برای دولت در بر دارد. در این تحقیق سعی می گردد به مقایسه کارایی مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد شهر کرمانشاه جهت استفاده بهینه از منابع ، بودجه و هدایت سیر مالیاتستانی در جهت کارایی بیشتر بپردازد. برای این منظور از روش تحلیل پوششی داده ها [3] که یک روش ناپارامتری است و کارایی نسبی واحدها را در مقایسه با یکدیگر ارزیابی می کند استفاده می شود.
در این تکنیک نیازی به شناخت شکل تابع تولید نیست و محدودیتی در تعداد ورودی ها و خروجی ها نمی باشد. منظور از اندازه گیری کارایی نسبی مقایسه کارایی یک واحد با واحدهای دیگری که ورودی و خروجی های نسبتاً مشابهی دارند، می باشد.( مهرگان، 1383).
[1] Tax value added
[2]
[3] Data envelopment analysis (DEA)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فرم در حال بارگذاری ...